Op 8 september brengen we samen met Democrazy New York legend AZ naar Club Wintercircus in Gent. AZ begon waar weinigen konden starten: met een bijdrage op één van de meest bejubelde album ooit. Zijn vers op Life's a Bitch van Nas' Illmatic (1994) zette meteen de toon: veel syllaben per regel, moeiteloos gebracht, met een hook die even bondig als beeldend was.
Een jaar later bewees hij met zijn album ‘Doe or Die’ dat er geen beginnersgeluk mee gemoeid was. Het project verscheen bovenaan verschillende hitlijsten en zijn single ‘Sugar Hill’ kreeg de gouden status. Daarbij bereikte hij als member van The Firm met het album ‘The Album’ ook nog de eerste plaats in de Billboard 200. De albums die volgden (Pieces of a Man, 9 Lives, Aziatic) haalden allemaal de top tien van de R&B-charts. Daarnaast werd ‘The Essence’, een samenwerking met Nas, genomineerd voor een Grammy.
Een echte mainstream doorbraak bleef uit. Maar zijn reputatie binnen hiphop groeide gestaag, zijn pen verloor nooit aan scherpte, en zijn discografie loopt door tot in de jaren ‘20 met onder meer Doe or Die II (2021). Dit jaar kwam zijn nieuwe plaat Doe or Die III uit, het slotstuk van zijn legendarische trilogie, waarop zijn vloeiende flow en scherpe teksten bewijzen dat de New Yorkse hiphopicoon na dertig jaar nog altijd op absoluut topniveau presteert.
• 30 years Doe or Die!
• Tickets: €40 vvk / €42 add (incl.. handling cost)
• Locatie: Club Wintercircus | Miriam Makebaplein 2, 9000 Gent
• Deuren: 19u30
